GEFIKST
Callcenter moet alsnog uitbetalen van de rechter
INLOGTIJD IS WERKTIJD
Tekst Bart Speleers Illustratie Gijs Kast
Callcentermedewerker Arjen (37) moet tien minuten inloggen op allerlei computersystemen, maar krijgt die tijd niet betaald. Het FNVlid spande een rechtszaak aan en won.
Smartphones, laptops en tablets maken het leven een stuk makkelijker, maar ze leveren ook gedoe en stress op. Een mobiel die niet opstart, foto’s die plots van de computer zijn verdwenen of een verschrikkelijk traag opladende tablet. Zelf oplossen lukt lang niet altijd, dus bel je de helpdesk van de producent. En dan krijg je hulp van een specialist die alles afweet van digitale apparatuur en uitleg geeft over het toestel, vragen beantwoordt en problemen oplost. Dat werk deed Arjen (37) uit Zoetermeer zes jaar voor Samsung-gebruikers, via zijn werkgever Teleperformance, een groot callcenterbedrijf.
Inloggen
Elke werkdag om acht uur zat Arjen op kantoor klaar om telefoontjes aan te nemen. Maar hij moest van z’n baas tien minuten eerder aanwezig zijn om de computers op te starten. En dat betekende niet de aan/uit-knop indrukken en dan koffie halen, maar inloggen op een tiental computerprogramma’s waarvoor Arjen handmatig de inloggegevens moest invoeren. ‘Een hoop werk, dat ik met aandacht moest doen’, vertelt Arjen. ‘De wachtwoorden leerde ik uit m’n hoofd, want ergens opschrijven mocht niet.’ Het zat het FNV-lid dwars dat deze tien minuten niet werden uitbetaald door Teleperformance. ‘In een krantenartikel las ik dat er eerder al rechtszaken over die inlogtijd waren gevoerd en gewonnen. Dat heb ik aan m’n leidinggevende laten lezen, maar zij bleef erbij: die tijd is geen werktijd.’
Voorbereiding
In andere sectoren wordt deze ‘voorbereidingstijd’ wel gewoon betaald, maar de callcenterbranche blijft dwarsliggen. Arjen liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter, waar hij bijstand kreeg van een FNV-bestuurder. ‘In de rechtszaal vertelde zij aan de rechter over die andere sectoren, zoals in de winkelbranche. Een winkelmedewerker moet eerst de deur openen, de kassa opstarten en kleding recht hangen. En krijgt daarvoor uiteraard betaald, want het is werk. Daarop antwoordde de rechter dat ook hij niet alleen betaald krijgt voor de tijd dat hij in de rechtszaal zit, maar ook voor z’n voorbereidingstijd.’
Gewonnen
Arjen won de zaak, ook in hoger beroep. Het callcenter-bedrijf moest alle niet-betaalde minuten van zes jaar, een ruim maandsalaris, alsnog aan het FNV-lid uitbetalen. Een mooi succes, vindt Arjen, maar zijn collega’s winnen er niks mee, zij krijgen niet betaald. Dat maakt de overwinning voor het FNV-lid, dat ondertussen elders werkt, wel wat zuur. ‘Ook zij hebben natuurlijk recht op dat geld, ze werken er immers voor.’
De FNV eist nu bij Teleperformance dat alle FNV-leden alsnog met terugwerkende kracht elke gewerkte minuut uitbetaald krijgen en spant een rechtszaak aan tegen het bedrijf. In de cao voor callcenters wil de FNV vastleggen dat de voorbereidingstijd wordt uitbetaald.